A Verstappen család mostantól különleges lehetőséget kapott: kedvezményesen élhetnek a csúf szavak használatával!


A nagy felháborodás után az FIA úgy döntött, hogy mérsékelni fogja a káromkodásért kiszabott bírságokat. Az első szabálysértés esetén a korábbi 40 ezer euró helyett csupán 5 ezer eurót kell mostantól a pilótáknak befizetniük. A januárban életbe lépett szigorú intézkedések mostani enyhítése mögött egyre inkább érzékelhető a feszültség a pilóták és az FIA elnöke között.

A mai napig sok szülő a klasszikus fegyelmezési módszerekhez nyúl, és a pénzbüntetést alkalmazza, amikor gyermekeik trágár szavakat használnak – szavakat, amelyeket valószínűleg éppen tőlük tanultak. Ilyenkor a gyerekeknek egy meghatározott, általában szimbolikus összeggel kell hozzájárulniuk a "csúnya beszéd perselyhez", abban a reményben, hogy ez segít nekik megérteni a helytelen kifejezések használatának következményeit. Ezt a módszert a gyerekek és szüleik idővel általában kinövik, de úgy tűnik, hogy a Nemzetközi Autószövetség (FIA) elnöke, Mohammed Ben Szulajem még mindig hisz ennek a hatékonyságában. Idén, a különféle kritikák és ellenállások ellenére, a káromkodás büntetési irányelve bekerült a Nemzetközi Sportkódexbe, ami újabb fejezetet nyitott a sport világában.

A trágár nyelvezet mellett a versenyzők szankciókra számíthatnak, ha sértegetik a hivatalos személyeket, kritizálják az FIA-t, vagy politikai és vallási megnyilvánulásaikkal megsértik az FIA alapszabályában foglalt semlegesség alapelvét.

A büntetésnek pedig nemcsak anyagi vonzata van, hanem akár a világbajnoki verseny végkimenetelét is befolyásolhatja. Vagyis minden szempontból sokba kerülhet néhány át nem gondolt, esetleg véletlenül kicsúszott szó. Az év elejétől érvényes előírások szerint az első szabálysértésért 40 ezer eurós bírság jár, a másodikért 80 ezres, a harmadikért pedig már 120 ezret kell kipengetnie a versenyzőknek.

Szulajem további elrettentő intézkedéseket vezetett be, remélve, hogy a harmadik szabálysértés esetén már egy hónapos eltiltás és a bajnoki pontok levonása is jár. Ez azt jelenti, hogy a világbajnoki cím sorsa akár egyetlen, hirtelen felindulásból elhangzó káromkodáson is múlhat, amiért egy versenyző és csapata hosszú hónapok fáradságos munkájával küzdött.

Szulajem határozottan hisz abban, hogy a pilótáknak felelősségteljesen kell viselkedniük, és hogy a káromkodás feletti önuralom a sportág presztízsét szolgálja. Ezt a nézetét egy figyelemfelkeltő hasonlattal támasztotta alá: nem szeretné, ha a Forma-1-es versenyzők úgy beszélnének, mint a rapperek. Lewis Hamilton azonban azonnal reagált erre a megjegyzésre, mondván, hogy az ilyen kijelentések faji előítéletekből és sztereotípiákból erednek. A versenyzők szövetsége, a GPDA, hivatalos nyilatkozatban kérte az FIA-t, hogy ne bánjanak velük gyerekekként, és kíváncsiak voltak arra is, hogy a bírságokból befolyt összegeket mire fogják felhasználni. Sajnos a kérdéseikre nem érkezett válasz.

Annyit elértek, hogy az F1 irányító testülete most némileg finomított ezen a keményvonalas hozzáálláson, és a héten bejelentette, hogy csökkenti a káromkodó versenyzők büntetését, így az első kihágásért 40 ezer helyett 5 ezer eurót kell majd fizetniük.

A lépés egy meglehetősen éles vita eredménye, különösen a négyszeres világbajnok Max Verstappen adott hangot értetlenkedésének, és utasította el nemcsak a büntetést, hanem azt is, hogy az FIA nem volt hajlandó meghallgatni a versenyzőket ebben az ügyben. Verstappennek tavaly már vezekelnie kellett, miután a Szingapúri Nagydíjon "elfogadhatatlan nyelvezetet használt" az autója teljesítményének a leírására, de akkor még csak közmunkára ítélték.

Verstappen a józan ész hiányára hívta fel a figyelmet, és hangsúlyozta, hogy az F1-nek sokkal fontosabb témákra kellene fókuszálnia, mint például a biztonság és az autók teljesítményének fejlesztése. A káromkodások ellen indított kampányt feleslegesnek tartotta. Carlos Sainz is hasonló állásponton volt, és próbálta árnyaltan megközelíteni a kérdést. "Az F1-es versenyzőknek el kell érniük, hogy a sajtótájékoztatók és médiaszereplések során ne használjanak trágár szavakat. Támogatom, hogy közösen tegyünk azért, hogy helyesen viselkedjünk, és gondosan válasszuk meg a szavainkat, főleg, ha gyerekek is figyelnek minket" - nyilatkozta a Williams pilótája. Ugyanakkor kiemelte, hogy a rádiókommunikációban való szavak korlátozása, amikor a versenyzők tele vannak adrenalinnal és hatalmas nyomás alatt állnak, már túlzás. "A sport lényegéhez tartozik, hogy lássuk az érzelmeket, halljuk a valódi nyomást és izgalmat a hangunkban, és sajnos ez néha a versenyzők szóhasználatában is megnyilvánul" - magyarázta Sainz a felfokozott lelkiállapot sajátos ismérveit.

A spanyol versenyzővel nehéz vitatkozni, a káromkodás finoman szólva is a sport szerves része, egész egyszerűen azért, mert sok esetben annyi az adrenalin és a feszültség, hogy azt nem lehet másként levezetni. Lehet vitatkozni azzal, hogy ez helyes-e így, de épp a műfaji sajátosságokból adódóan egy nehezen kontrollálható megnyilvánulásról van szó. Az extrém érzelmek extrém módon jutnak kifejeződésre.

A Forma-1 egyedülálló a sportvilágban, hiszen szinte folyamatosan van lehetőség a pilóták hangjának megörökítésére. Akár újságírók, akár a Netflix stábja áll a mikrofon mögött, a versenyek során a pilóták és csapataik közötti rádiókommunikáció is a nézők számára elérhetővé válik. Érdekes módon a verseny közben elhangzó káromkodások eddig még nem kerültek szankció alá, de a nézők kényelme érdekében a rádiós bejátszásokat mindig késleltetve sugározzák. Így ha véletlenül egy-egy trágár kifejezés elhagyja a versenyzők ajkát, azt az adásban kisípolják, így megőrizve a közvetítés tisztaságát.

Ezeket a verbális baleseteket nyilván meg lehetne akadályozni azzal, ha a nézők elől teljesen elzárnák a rádiós kommunikációt, de ezzel a sportág egyik legérdekesebb és legemberibb aspektusa veszne el. Sainz világosan kifejezte ennek a hiányának a jelentőségét, amikor a következőket mondta:

"Jó, ha vannak ilyen pillanatok, mert láthatóvá válik a valódi versenyző. Már így is eléggé korlátozzák, mit mondhatunk a csapatainkról, a helyzetekről.

Jelenleg már rengeteg médiaeseményen vagyunk jelen, ahol előírják, mit mondjunk. Néha én is hajlamos vagyok könnyedén nyilatkozni a rádióban, de azt hiszem, hogy ilyenkor a szenvedélyesség átjön. Igen, néha előfordul, hogy káromkodunk, de szerintem ezt meg kellene tartani az F1 világában, nem pedig elhalványítani. Sainz is úgy véli, hogy nincs szükség szabályozásra és ellenőrzésre az olyan pillanatokban, amikor ezek a "csúnya szavak" az érzelmek kifejezésére szolgálnak. Hiszen ha ezek a megnyilvánulások eltűnnének, a nézők és a szurkolók sok fontos pillanatról lemaradnának, és nem látnák, min mennek keresztül a versenyzők az autóban.

Lehet, hogy éppen ez az oka annak, hogy a bírságok csökkentése mellett a sportbírók mostantól szélesebb mérlegelési jogkörrel rendelkeznek a büntetések kiszabásakor. Különbséget tehetnek az "ellenőrzött" és a "nem ellenőrzött" környezet között: az előbbi kategóriába tartozik például egy sajtótájékoztató vagy egy médiamegjelenés, míg az utóbbihoz a rádiós kommunikáció sorolható.

A héten bejelentett enyhítés ellenére a versenyzőket minden jel szerint továbbra is frusztrálja az FIA-elnök tevékenykedése. George Russell a GPDA elnökeként arról beszélt, hogy bár üdvözlik az enyhítést, egy ilyen nevetséges helyzetnek eleve nem lett volna szabad előállnia, így aztán nem nagyon érzi, hogy bármiért is köszönetet kellene mondaniuk. A Mercedes versenyzője azt is hozzátette, hogy az ügyben továbbra sem állt szóba senki velük az FIA-tól, szóval "az egész kicsit gyanús". Lewis Hamilton is nevetségesnek nevezte a helyzetet, Max Verstappen pedig annyit mondott, hogy legalább a jó irányba mozdultak el.

A helyzet zavaros mivoltára világít rá, hogy Ben Szulajem az Instagramon közzétett posztjában, amely a legutóbbi szabályváltoztatásról szólt, azt állította, konzultált a versenyzőkkel. Ezzel szemben a versenyzők nyíltan cáfolták ezt, hangsúlyozva, hogy egyáltalán nem zajlott párbeszéd. A feszültség fokozódását tovább fokozza, hogy az F1-es mezőny általában kedvezően fogadta Carlos Sainz, a Williams pilóta édesapjának, a legendás raliversenyzőnek a jelölését az FIA elnöki posztjára.

Related posts