"Ahogy a lányommal áthaladtunk a csallóközi vasúti átjárón, jobbról hirtelen felhangzott a vonat dudaszója. Egy pillanatra megfagyott bennem az idő, és az az érzés kerített hatalmába, mintha egy közvetlen közelgő veszély árnyékában állnék. A csallóközi át


A fényjelzés ellenére nem érkezik a vonat, vagy ami még ennél is rosszabb, figyelmeztetés nélkül egyszeriben felbukkan a szerelvény az átjáróban. Egyre több ilyen és ehhez hasonló esetről számolnak be a Csallóközben közlekedők, akiknek már kezd fogytán lenni a türelmük. Az elmondottak alapján kis túlzással néha már-már orosz ruletthez kezd hasonlítani a vasúti átjárók megbízhatósága, miközben a minisztérium állítja, gond egy szál sem, a Szlovák Vasutak szerint ha akad is probléma, kézben tartják a dolgokat, a közlekedési szakértő pedig alibista intézkedésre figyelmeztet.

Egy piros fényjelzés mellett haladó vonat váltotta ki a figyelmet, amikor aztán a jelzés hirtelen kialudt. Az autósok azonnal elindultak, de ekkor, a nagy dudálás közepette, egy másik vonat tűnt fel, és a lámpák újra életre keltek. Egy nő éppen csak sikerült átszaladnia a síneken. Az utóbbi hetekben hasonló esetekre figyelmeztették a közlekedőket a Csallóköz legnagyobb közlekedési Facebook-csoportjában. A történet a dunaszerdahelyi Pozsonyi úton található vasúti átjáróban zajlott le július közepén. "Reggel mi is átgurultunk a lányommal, és a vonat jobbról dudált, azt hittem, hogy azonnal megáll a szívem..." - osztotta meg tapasztalatait egy másik autós a történtekkel kapcsolatban.

A nyár közepén úgy tűnt, mintha egy váratlan robbanás következtében hirtelen megszaporodtak volna a gondok a Pozsony-Dunaszerdahely-Komárom vasúti vonalon található átjárók körül. A Nagyszombati Kerület Útinform csoport tagjai pedig minden héten megosztották egymással a legfrissebb figyelmeztetéseket, hogy felhívják a közlekedők figyelmét a veszélyekre.

Dunaszerdahelyen, a Tesco áruház közelében található vasúti átjáró megbízhatósága az utóbbi időben több panasz tárgyává vált. A 63-as főútról a város irányába vezető bekötő úton elhelyezkedő átjáróról van szó, amely mellett közvetlenül a Fő út és a Szélső út kereszteződése található, szemaforral felszerelve. A forgalmi jelzőlámpa biztonsági okokból összeköttetésben áll a vasúti átjáró jelzőrendszerével: a vonat érkezését megelőzően a szemafor narancssárga jelzésre vált, hogy megakadályozza a járművek esetleges beragadtását a sínekhez. „Teljesen zavaros a lámpák működése. Az autók zöldet kaptak, de mire a sínekhez értem, a vonatra figyelmeztető piros már világított. Az előttem haladó gépjármű is hirtelen fékezett” – hívta fel a figyelmet egy érintett közlekedő.

Egy másik autós beszámolt arról, hogy ugyanott zöld jelzésre indultak el, de néhány méterre haladva hirtelen pirosra váltott a vasúti jelzőfény. Megjegyezte, hogy ilyenkor a közúti lámpáknak sárga villogásra kellene váltaniuk, miközben a vasúti jelzés piros. Azonban mivel zöldet kaptak és elindultak, néhány másodpercre a vasúti lámpa pirosra váltott, majd váratlanul fehéren kezdett villogni. "Ez egy teljes káosz, a lámpák összevissza villogtak, miközben egy vonat sem közeledett" - tette hozzá.

A közelmúltban a harmadik dunaszerdahelyi vasúti átjáró jelzőrendszere is meglepően viselkedett: a Karcsai út elején található átjárónál legalább 20 percen át villogott a vonatra figyelmeztető piros jelzés, miközben egyetlen szerelvény sem jelent meg a láthatáron.

A közlekedők beszámolói alapján tény, hogy nemcsak a dunaszerdahelyi átjárók problémásak. A Karcsai útihoz hasonló eset történt ugyancsak az elmúlt hetekben Nagymegyeren, az Ekecsi úti vasúti átjáróban, ahol az egyik vasúti alkalmazottnak kellett ideiglenesen irányítania a forgalmat.

Az Alistál és Nyárasd közti vasúti átjárón ugyancsak érdekes jelenséget tapasztalhattak pár hete a sofőrök: a vonat érkezésére figyelmeztető fényjelzés mellett csak az egyik oldalon záródtak le a sorompók.

Alig két hete az úszori átjáró is megadta magát – nemcsak a fényjelzés hiányzott, hanem a sorompók sem záródtak le, amikor a Leo Express vonata áthajtott. Az incidensről videót is megosztottak az érintett Facebook-csoportban:

"Amikor Úszor irányából érkezik valaki, szinte lehetetlen megállapítani a vonat pontos érkezési idejét, mivel a kilátás teljesen zavart." - jegyezte meg egy sofőr, míg egy másik kollégája hozzátette, hogy gyakran előfordul, hogy a rendszer nem működik megfelelően.

A vasúti átjárók megbízhatósága közel sem mellékes szempont, hiszen egyetlen meghibásodás is emberéleteket követelhet. Ezért is tartottuk fontosnak, hogy utánajárjunk, mi történik a csallóközi vasúti átjárókon, mivel magyarázhatók az utóbbi napokban tapasztalt esetek és mit tesznek az illetékesek, hogy biztonságosabbá váljon a közlekedés.

A Szlovák Vasutak (ŽSR) sajtóosztálya megkeresésünkre közölte, minden egyes bejelentést egyénileg megvizsgálnak, azonban a bejelentésnek kellően pontosnak kell lennie - vagyis meg kell adni a pontos helyszínt, a vasúti átjáró számát (SPxxxx - amely a vasúti jelzőberendezés hátoldalán található), illetve az esemény dátumát és időpontját, ugyanis csak így tudják utólag ellenőrizni a helyzetet.

Az ilyen helyzetekben érvényes eljárásrend szerint a forgalmi szolgálatteljesítő feladata, hogy azonnal jelentse minden rendkívüli eseményt vagy meghibásodást az érintett átjárónál. E jelentés nyomán a karbantartásért felelős szakember azonnali intézkedésként a helyszínre kerül, hogy orvosolja a problémát. "A meghibásodásokról érkező bejelentéseket azonnal rögzítik a forgalmi irányító munkahelyéhez kapcsolt technikai rendszerek által. Emellett a mozdonyvezetőnek is kötelező értesítenie, ha a vasúti átjáró jelzőberendezése rendellenesen működik. Minden ilyen incidens alapos ellenőrzésen és dokumentáláson esik át" - hangsúlyozta a ŽSR.

Érdeklődtünk a vasúti átkelőhelyek ellenőrzési és karbantartási gyakorlatáról. A sajtóosztály tájékoztatása szerint a ŽSR belső előírásai alapján zajlanak ezek a folyamatok. Az ellenőrzések gyakorisága a különböző berendezések típusaitól függ: míg a sorompóval ellátott átjárókat 14 naponta vizsgálják, addig a sorompó nélküli átjárók esetében ez a ciklus havi rendszerességgel történik. Emellett minden egyes berendezés rendelkezik egyedi karbantartási ütemtervvel, amelyet a gyártó műszaki dokumentációja alapján állítanak össze.

Néhány konkrét esetet is megvizsgáltunk a fent említettek közül, hogy kiderítsük, milyen információkkal rendelkeznek a történtekről, és mi történt a bejelentések nyomán. A dunaszerdahelyi, Pozsonyi úti átjáróval kapcsolatban a Szlovák Vasutaknak nem volt tudomása az eseményekről, és üzemzavart sem regisztráltak. Ugyanakkor tudomásuk volt az Alistál és Nyárasd közti átjáróban tapasztalt rendellenes jelzőrendszer működéséről. "Az SP2288-as átjárónál műszaki hiba lépett fel – a sorompókar nem nyílt fel a megszokott időben. A biztosítóberendezés automatikusan észlelte a problémát, ezért karbantartót hívtak a helyszínre. A vonatot 'Óvatos közlekedés' jelzéssel látták el, ami legfeljebb 10 km/órás sebességű haladást engedélyezett, emellett figyelmeztető hangjelzést is használtak, hogy ezzel is védjék a közúti forgalmat" – tájékoztatták az illetékesek.

A dunaszerdahelyi Tesco áruház közelében található gyalogos-átkelőhely kapcsán megerősítették, hogy az szoros kapcsolatban áll a közúti jelzőlámpa-irányítással. "Amikor az átjáró riasztása aktiválódik, a közlekedési lámpán sárga villogó fény figyelmezteti a közlekedőket. Az érintett esetben a berendezés megfelelően működött; a kereszteződésen való áthaladás idején nem tartózkodott vonat az adott pályaszakaszon" - reagáltak a megadott esetre.

Az úszóre esetével kapcsolatban Petra Lániková szóvivő válaszolt érdeklődésünkre, tájékoztatva bennünket arról, hogy a jelzőberendezés egy általános meghibásodás következtében állt le. Azonban a problémát még aznap, 13:30-kor sikerült elhárítani, és ez semmilyen hatással nem volt a vonatközlekedés zavartalanságára, sem pedig a vonatok időben érkezésére.

Az emíltett esetek és a lehetséges okok kapcsán közlekedési szakértőt is megkérdeztünk. Jozef Drahovský portálunkkal közölte, az említett szakaszról ő maga is több jelzést kapott különféle problémákról, főleg azokról az átjárókról, amelyek nehézkesen beláthatók.

A közlekedési szakértő véleménye szerint a problémák többféle okból adódhatnak. Előfordulhat, hogy a szenzorok meghibásodnak, ami azt jelenti, hogy nem képesek érzékelni a közeledő vonatot. Emellett akadályozhatja a rendszert az érzékelők és a vezérlőegység közötti kapcsolat gyengesége is. A jelzőberendezés is meghibásodhat, például ha nem áll rendelkezésre elegendő energia a működéséhez, vagy ha a jelzőberendezés és a vezérlőegység közötti kommunikáció romlik. Továbbá, a vezérlőegységben magában is bekövetkezhet hiba, és nem elhanyagolható az a lehetőség sem, hogy jogosulatlan vagy helytelen beállítások is hozzájárulhatnak a problémákhoz.

"A vasúti hatóságok, amennyiben tudomásuk van a hibáról, azonnal lépéseket tesznek a vonatok sebességének csökkentésére, és a vonatoknak kötelezően jelezniük kell a dudálással. Amennyiben a hiba váratlanul lép fel, vagy gondatlanság miatt történik, a vonat akár maximális sebességgel is áthaladhat a vasúti kereszteződésen" - hívta fel a figyelmet.

A szakértő véleménye szerint a megoldás rendkívül egyszerű: minden vasúti átjárónál kötelező lenne a fehér fényjelzés biztosítása. Ha ez a fény villog, akkor jelez, hogy a berendezés működik, és a szenzorok nem észleltek vonatot. "Ha semmi nem világít, akkor a jelzőberendezés meghibásodására kell gyanakodni. Amennyiben piros fény világít vagy villog, az azt jelenti, hogy a jelzőberendezés aktív, és meg kell állni. Ahelyett, hogy olyan műszaki megoldásokat vezettek volna be, amelyek javítanák a biztonságot a vasúti átjáróknál - hogy a járművezetők könnyen megkülönböztethessék a működő és a nem működő jelzőberendezéseket - inkább egy alibi intézkedést fogadtak el, amely a balesetek esetén szimbolikusan mindent a sofőrre hárít. Ezt a problémát úgy próbálták orvosolni, hogy a jogszabályba beillesztették a következő mondatot:

Kíváncsian érdeklődtünk a közlekedési minisztérium álláspontja iránt a Pozsony és Komárom közötti vasútvonalon jelentkező, meglehetősen gyakori problémákkal kapcsolatban. A minisztérium tájékoztatása szerint nem nyilvántartanak semmilyen rendkívüli eseményt a Komárom-Pozsony vonalon található átjárók jelzőberendezéseivel kapcsolatban. A Szlovák Vasutak (ŽSR) megerősítette, hogy minden bejelentett hibát a lehető leggyorsabban orvosoltak, és az átjárók műszaki állapota más vonalakhoz viszonyítva átlagosnak tekinthető. Az ezen a szakaszon bekövetkezett balesetek többsége jellemzően a járművezetők szabálysértéseire vezethető vissza. A minisztérium ezért együttműködik a ŽSR-rel és a Belügyminisztériummal, hogy egy olyan akadályészlelő projektet dolgozzanak ki, amely lehetővé teszi a mozdonyvezetők időben történő figyelmeztetését, ezzel csökkentve a balesetek valószínűségét - áll a minisztérium sajtóosztályának nyilatkozatában a Paraméter számára.

A minisztériumnál annak kapcsán is érdeklődtünk, hogy a Komárom-Pozsony vonalon korábban masszívan emlegetett kétvágányúsítás, illetve modernizálás projektje milyen fázisban van, erre azonban csak egy kitérő választ kaptunk: " A Közlekedési Minisztérium a ŽSR-rel együttműködve szeretné javasolni a Pozsony-Komárom vasútvonal korszerűsítésének stratégiai beruházások közé sorolását, de erről a kormány dönt."

A Szlovák Vasutak mindenesetre ismételten felhívja minden járművezető, gyalogos és kerékpáros figyelmét, hogy minden vasúti átjárónál - legyen az sorompóval ellátott vagy anélküli - mindig fokozott óvatossággal közlekedjenek, és győződjenek meg arról, hogy biztonságosan áthaladhatnak. A vasúti közlekedés és a közúti forgalom résztvevőinek biztonsága továbbra is kiemelt prioritás" - szögezték le.

A ŽSR 2012 nyarán bevezette az egyedi azonosítószámok (JIČ) rendszerét, amely minden vasúti átjáró jelzőberendezésének sajátos számot biztosít. Habár a rendszer már több mint 13 éve működik, a közlekedők többsége valószínűleg nincs tisztában ezzel, és sokak számára nem világos, hogy ha meghibásodást észlelnek, éppen ezt a különleges azonosítószámot kellene megadniuk a problémák bejelentésekor.

Az elmúlt öt esztendő során a vasúti átjárókban összesen 213 baleset történt, amelyek következtében sajnos 46 ember vesztette életét, míg 51-en súlyos sérüléseket szenvedtek. A leggyakoribb ok a gépjárművezetők által elkövetett szabálysértések voltak. Mindössze egy esetben merült fel mulasztás a Szlovák Vasutak részéről, amit mélyen sajnálnak, és ennek érdekében számos intézkedést vezettek be, hogy a jövőben elkerüljék a hasonló tragédiákat - hangsúlyozták. Statisztikai adatokat is próbáltunk beszerezni a Pozsony-Komárom vasútvonal átkelőhelyeinek baleseti statisztikáiról. "Sajnos az egyedi vasúti átjárók pontos helyszíneire vonatkozó statisztikák nem állnak rendelkezésünkre, így ilyen részletes információkkal nem tudunk szolgálni" - válaszolta megkeresésünkre Lea Vilhanová, az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs és prevenciós osztályának munkatársa.

Szlovákia történetének legtragikusabb vasúti balesete a tavalyi év nyarán, június 27-én következett be Érsekújváron. Ezen a napon egy sorompóval és fényjelzéssel védett vasúti átkelőn a Prágából Budapestre tartó 279-es Eurocity-járat összeütközött egy autóbusszal. A borzalmas incidens következtében hét ember életét vesztette, és további öt személy megsérült.

A vonat egy korábban üzemen kívül helyezett vágányon haladt, amikor az átjáróban összeütközött az autóbusszal. A közlekedésügyi minisztérium szerint az átjáró üzemeltetésszerűen működött, az történt viszont, hogy az egyik vágánnyal nem kapcsolták újra össze a jelzőrendszert, holott az információs rendszerben a vágány már üzemképesen világított. A tárca később közölte, az átkelő műszaki szempontból úgy működött, ahogy annak működnie kell, a történtek hátterében pedig emberi mulasztás állhat. Az eset részleteiről egy korábbi cikkünkben írtunk bővebben.

A vasúti tragédiák elkerülése érdekében vezették be a Szlovák Vasutak az említett azonosítószámok rendszerét. "A közúti forgalom résztvevői és a vasúti szerelvények ütközései többnyire halálos következményekkel járnak, és jelentős anyagi károkat is okoznak. A JIČ-rendszer nemcsak a gyors és hatékony segítségnyújtást teszi lehetővé felesleges késlekedés nélkül, hanem megelőző hatása is van: a vasúti átjáró gyors és megbízható azonosítása révén el lehet kerülni a veszélyes helyzeteket. Ehhez mindössze annyit kell tennie a járművezetőnek, aki észleli a meghibásodást, hogy bejelenti a négy számjegyű kódot, és a közeledő vasúti jármű megállítását célzó intézkedésnek köszönhetően megmentheti mások életét" - fogalmaznak a sajtóközleményben.

Az azonosítószám bejelentése után a rendszer azonnal továbbítja az átjáróra vonatkozó összes kulcsfontosságú adatot, például a pontos elhelyezkedést, a forgalmi szolgálatteljesítő és a diszpécser elérhetőségét, az elektromos felsővezeték meglétére vonatkozó információt és az út kategóriáját. Ezeket az adatokat rendszeresen frissítik, és a mentők, illetve a rendőrség számára is elérhetők.

Az operátor ezután lépéseket tesz a vasúti közlekedés leállítása érdekében, és értesíti a mozdonyvezetőt, aki éppen az átjáró felé tart. Hasonló eljárás érvényesül, ha bármilyen meghibásodást észlelünk: a 112-es vagy a 158-as segélyhívó számot hívva, a jelzőberendezés hátoldalán található azonosítószámot megadva tudjuk bejelenteni a problémát.

A ŽSR, mint a vasúti infrastruktúra üzemeltetője, elsődleges célja a balesetek megelőzése. Ennek érdekében ismételten felhívja a járművezetők, gyalogosok és kerékpárosok figyelmét arra, hogy minden vasúti átjárónál fokozott óvatossággal közlekedjenek, és mindig győződjenek meg arról, hogy biztonságosan áthaladhatnak. Különösen fontos, hogy a „Állj! Elsőbbségadás kötelező!” jelzőtáblával ellátott átkelőknél a járművezetők megálljanak olyan helyen, ahonnan jól beláthatják a vonatközlekedést. Emellett ügyelniük kell arra, hogy az autójuk ne lógjon bele a vasúti vágányra, hiszen ez balesetveszélyes helyzeteket idézhet elő. Ezek a szabályok a gyalogosokra és kerékpárosokra is érvényesek – hangsúlyozták a szakemberek. A Dunaszerdahelyi járásban, Ekecsnél található egy ilyen stoptáblás átkelő, ahol már előfordult baleset, mivel az autós túl közel állt meg a sínekhez, és így nem tudta meggyőződni arról, hogy biztonságosan áthaladhat-e.

Amikor egy jármű megáll az átjáróban, és a fényjelzés bekapcsol, valamint a sorompók lezáródnak, azonnal el kell kerülni a sorompók átlépését. Néhány másodperc múlva ugyanis megérkezik a vonat vagy más vasúti jármű, amely hatalmas tömege miatt több száz méter távolságra képes megállni. A mozdonyvezetők túlnyomó többsége pedig nem tudja időben megállítani a vonatot az akadály előtt. Nemrégiben egy tragikus eset történt Lengyelországban, a Krakkó melletti Wola Filipowska vasúti átjárónál, amit mi is híradásban közöltünk. Egy futár autója nem tudott átkelni a síneken, mielőtt a sorompó lezáródott volna. A gyorsan közeledő vonat súlyosan karambolozott a járművel, amely szinte két részre szakadt. A sofőr ahelyett, hogy a sorompókat átlépte volna, a síneken próbált manőverezni, ami végzetes következményekkel járt.

A közlekedési szakértő is nyomatékosítja, vasúti átjárón való áthaladáskor a legfontosabb cél legyen az életben maradás, illetve hogy elkerüljük a bírságot. "Ez azt jelenti, hogy:

A tapasztalatok világosan rámutatnak arra, hogy egyetlen közlekedési eszköz sem vetekedhet a vonat biztonságával. Ezért kulcsfontosságú, hogy minden átkelésnél fokozottan figyeljünk, és tartsuk szem előtt a meghibásodás lehetőségét is. Ha pedig ilyen körülmények között időben értesítjük a megfelelő hatóságokat a felmerülő problémákról, akár életeket is megmenthetünk.

Related posts