Próbálj ki valami igazán különlegeset: Magyarország legnépszerűbb elektromos autóját, a futurisztikus megjelenésű és legújabb technológiákkal felszerelt Tesla Model Y-t teszteljük!


A legújabb Tesla Model Y extravagáns lámpákkal, optimalizált légellenállással, megnövelt hatótávval és korszerűsített technológiával lép színre. Ezt a tágas utas- és csomagterű modellt alapos tesztelés alá vontuk, hogy felfedjük minden titkát és újítását.

Az idei esztendő első negyedévében 307 darab Tesla Model Y talált gazdára Magyarországon, és ezzel ez lett a hazai villanyautó-piac legnépszerűbb típusa, mely egyébként a 2024-es eladások egészét is uralta.

A második helyezettként egy Tesla Model 3 tűnik fel, amely a kisebb mérete és kedvezőbb ára miatt 250 darabos értékesítési számot ért el. A bronzérmet pedig a friss debütáló Kia EV3 érdemli ki, amelyből 165 példány talált gazdára.

A külföldön egyre inkább nehezedő helyzet ellenére a Teslának itthon egyelőre nincsenek komolyabb panaszai. Sőt, a legutóbbi frissítések révén a Model Y újra teljes gőzzel versenybe száll a konkurenciával.

Ez alkalommal egy duplamotoros, összkerék-hajtású, nagy kapacitású akkumulátorral felszerelt faceliftes (Juniper) modellt vizsgáltunk meg közelebbről. Most osztjuk meg veletek a gyakorlati tapasztalatainkat!

A dizájn terén a legkiemelkedőbb újítás a jármű elején végigfutó elegáns fénycsík, amely a Cybertruck és a Cybercabin stílusára emlékeztet. Ez a részlet nem csupán a fényképeken tűnik lenyűgözőnek, hanem a valóságban is igazán impozáns megjelenést kölcsönöz az autónak.

A hagyományos fényszórók most egy fokkal alacsonyabb pozícióban, az újonnan optimalizált lökhárítóban leltek otthonra, ahol egy izgalmas, vadonatúj nagyfelbontású kamera is megjelent. Ez a kamera nem csupán szemként funkcionál, hanem saját mosórendszerrel és fűtéssel is rendelkezik, így bármilyen időjárási körülmény mellett garantálja a sofőr és a vezetéstámogató rendszer zavartalan működését.

A mintegy 4 centiméterrel nagyobb hosszúság abszolút nem szúr szemet, a tengelytávolság természetesen változatlan maradt. A légellenállás csökkentése érdekében továbbfejlesztett új felniket kapunk, valamint a hasmagasság is csökkent 0,5 centiméterrel.

Alapáron 19 colos kerekek járnak, a 20 colos példányok szebbek, de kevésbé komfortosak és közel 900 ezer forintos extra kiadást jelentenek. A fehér szín ingyenes, a többi fényezés 0,5-1 millió forintba kerül, a világos belső felára közel 500 ezer forint és hasonló összeget kérnek el az 1,6 tonnára méretezett vonóhorogért is.

A fejlettebb vezetéstámogató rendszerek nem olcsók, 1,4-2,9 millió forintot kell fizetni értük.

A Tesla legújabb modellje hátsó részén megjelenő lenyűgöző fénycsík most először alkalmazza a visszaverődő fénytechnikát az iparágban, így a légellenállási együtthatója 0,23-ról 0,22-re csökkent, ami ismeretlen területekre tereli a járművek aerodinamikáját. Ezen kívül a hatalmas panorámatető üvege szintén figyelemre méltó, hiszen 26 százalékkal hatékonyabban védi meg a belső teret a felmelegedéstől, ezzel csökkentve a klímaberendezés terhelését és hozzájárulva a fenntarthatóbb közlekedéshez.

A várakozásokkal ellentétben a kiegészítő, kis első csomagtér, vagyis a frunk nem rendelkezik elektromos nyitómotorral. Azonban egy érdekes új funkcióval bővült: a vízleeresztési lehetőséggel. Ezt a megoldást néhány éve a Ford Puma hátsó rakterének alján már megfigyelhettük.

A hátsó csomagtérajtó, amely természetesen motoros mozgatással nyílik, magasra emelkedik, így rendkívül könnyű a pakolás a Model 3-nál tágasabb csomagtérbe. Ezen felül, a jövőben akár két extra ülést is választhatunk a kisebb utasok kényelme érdekében.

A hátsó ülések támlái elektromos állítási lehetőséggel rendelkeznek, így egy egyszerű gombnyomással gyakorlatilag síkba dönthetők. Ennek köszönhetően a raktér térfogata 2,1 köbméterre is bővíthető, maximális praktikumot biztosítva a szállításhoz.

A tavaly frissített Model 3, a Highland sokakat sokkolt azzal, hogy a kormánya mögül kikopott minden bajuszkapcsoló. Jobb oldali PRND kar már a faceliftes Model Y-ban sincs, így a kívánt menetirány az érintőkijelző oldalsó részének fel-le simogatásával, illetve vészhelyzetben a tetőn lévő nyomógombok révén választható ki, a bal oldali indexkar viszont továbbra is adott.

Digitális műszeregység és HUD nincs, minden vizuális információ a korábbinál kicsit vékonyabb kávájú 15,4 colos középső érintőkijelzőn érhető el, és itt állítható például a klíma is, valamint innen nyitható ki a nem túl nagy kesztyűtartó is.

A nagyteljesítményű AMD Ryzen processzor és a végletekig optimalizált szoftver megteszi a maga hatását: még mindig a Tesla szállítja a leggyorsabb felhasználói felületet.

Természetesen adott a vezeték nélküli mobiltöltő, ami sajnos továbbra sem kapott hűtést - a három USB-C port szupergyorsan, 65 W-tal tölti a csatlakoztatott készülékeket.

A Model 3-hoz hasonlóan mostantól a hátsó utasok számára is elérhető egy 8 colos érintőkijelző. Ezen kívül az autó 15.1-es hi-fi rendszerrel, kiváló minőségű mikrofonokkal és egy új hangulatvilágítással is büszkélkedhet, amelyek mind hozzájárulnak az utazás élményének fokozásához.

A fedélzeti modem letöltési sebessége 50%-kal emelkedett, míg a fejlesztők 300%-os teljesítményt értek el a 200%-kal megnövelt hatótávú Wi-Fi technológia terén.

A korábbinál kényelmesebb első ülések immár szellőztethetők és persze a hátsókhoz hasonlóan fűthetők is, masszírozás viszont nincs. Hátul hosszabb ülőfelületű és vastagabb párnázatú ülések kényeztetik az utasokat, akik egyértelműen jobb térérzetben részesülnek, mint az alacsonyabb Model 3-ban.

A már amúgy is kellemes komfortérzetet tovább fokozza a 22%-kal csökkentett menetzaj és a szélzaj hasonló mértékű mérséklése. A Model Y eddig sem volt túl zajos, de most még csendesebb lett, így még élvezetesebb a vezetés élménye.

A felfüggesztést finomhangolták, így úgy tűnik, hogy egy kicsit kényelmesebb lett. A továbbfejlesztett kormányzás állítólag némileg pontosabbá vált, viszont még mindig megőrzi azt a szintetikus érzetet, amelyet a sofőr tapasztal.

A tesztautó duplamotoros összkerék-hajtása 500 lóerő körüli teljesítményt, illetve szintén 500 Nm körüli csúcsnyomatékot tud. A Model Y minden körülmények mellett hatalmasat lép, a 0-100-as gyorsulás szintideje 5-ről 4,8 másodpercre olvadt, a végsebesség viszont 217-ről 201 km/h-ra csökkent.

Akinek ez karcsú, annak érdemes megvárnia a hamarosan érkező Performance csúcsmodellt, melynek már az elődje is 3,7 másodperces 0-100-at, illetve 250 km/h végsebességet tudott.

A hátsókerék-hajtású kiviteleket sem szabad lenézni, hiszen egyrészt ezek is 5,6-5,9 másodperc alatt tudják le a 0-100-as sprintet, másrészt a nagy aksis RWD verzió hozza a legnagyobb, 600 helyett immár 622 kilométeres hatótávot.

A légellenállás csökkentése és a különféle optimalizációk révén a hatótávolság impresszíven 533 kilométerről 568 kilométerre emelkedett. Ez a már eleve kiemelkedő hatékonyság további finomítását jelenti, amely még inkább fokozza a teljesítményt.

A tavaszias időjárású teszthét alatt 400 kilométert tettünk meg, főleg a városi agglomeráció területein. A teszt végén 13,8 kWh-ra mértük az átlagos energiafogyasztást. Ez a 75 kWh kapacitású, NMC technológiával készült LG akkumulátorral párosítva körülbelül 545 kilométeres valós hatótávot eredményez.

A városi közlekedésben, ha egy kis extra figyelmet szentelünk a részletekre, akár 9-11 kWh körüli energiafogyasztást is elérhetünk, ami valóban lenyűgöző szám. A típus legfőbb újítása az aerodinamikai fejlesztéseken alapul, így a sebesség növekedésével a hatékonyság javulása egyre inkább szembetűnővé válik.

A Model Y kedvező fogyasztása részben annak köszönhető, hogy 2 tonnás tömege miatt a könnyebb villanyautók közé tartozik. Összehasonlításképpen, egy hasonló méretű Skoda Enyaq körülbelül 300 kilogrammal nehezebb.

AC-fronton 22 helyett be kell érnünk 11 kW-os töltési teljesítménnyel, DC-n pedig 250 kW jelenti a plafont. Ideális esetben 15 perc alatt az eddigi 241 helyett akár 266 kilométernyi hatótáv is nyerhető, a több mint 60 ezer töltőt felvonultató Supercharger hálózat előnyeit pedig felesleges taglalnunk.

A legkedvezőbb árú alapmodellben, a megszokott módon, egy 60 kWh kapacitású LFP LG akkumulátor kapott helyet. Ennek köszönhetően a WLTP-szabvány szerinti hatótáv 455 kilométerről immár 500 kilométerre emelkedett.

A Tesla Model Y nem véletlenül tarolt a bestseller listákon világszerte, hiszen a legújabb ráncfelvarrás még inkább kiemeli a Berlinből érkező, 5-7 személyes elektromos szabadidő-autó remek tulajdonságait. Az újítások révén a jármű nemcsak a stílusát, hanem a teljesítményét és a kényelmét is tovább fokozta, így még vonzóbb alternatívává válik a modern autóvásárlók számára.

A legújabb frissítések hatására a Model Y ára körülbelül 1 millió forinttal nőtt, így a legkedvezőbb árú hátsókerék-hajtású, kisebb akkumulátorral szerelt modellek most 18,9 millió forinttól kezdődnek.

A hátsó hajtású, de már jelentősen nagyobb akkumulátorral felszerelt Y modell alapára 20,6 millió forint. Ezzel szemben az általunk tesztelt összkerekes, nagyteljesítményű változat kezdőára 21,7 millió forint.

A frissített Model Y által inspirált, de kompaktabb kivitelben érkező Model 3 Magyarországon jelenleg 16,7-23 millió forint között mozog, és lenyűgöző 700 kilométeres hatótávolságot kínál.

Az egyik legfőbb kínai rivális a BYD új Oroszlánfókája, a 313 lóerővel és 482 kilométeres hatótávval 20 millió forinton nyitó Sealion 7. Ennek 530 lóerős és 502 kilométeres hatótávú csúcsmodellje 23,1 millió forintos árcédulát virít.

Az európai piacon kiemelkedő szereplővé vált a frissen korszerűsített Skoda Enyaq. Az alapmodell, amely 204 lóerős teljesítményre képes, 431 kilométeres hatótávolsággal rendelkezik, és ára 16,4 millió forinttól kezdődik. Ha valaki a 286 lóerős, 575 kilométeres hatótávolságú változatot választja, annak legalább 19,2 millió forintot kell előkészítenie.

Related posts