Áprilistól megújulnak a forgalmi engedélyek, így a gépjárművek adásvétele is új formát ölt.


2025 április elsejétől a motorszám eltűnik a magyar forgalmi engedélyekből, ami új korszakot nyit a járműnyilvántartás terén. Ez a lépés nemcsak adminisztratív könnyítést hozhat, hanem számos új kérdést is felvet a típusazonos motorcserék, az eredetvizsgálatok és a hatósági gyakorlat szempontjából – áll a totalcar.hu összefoglalójában. Az új szabályozás várhatóan átalakítja a járművek nyilvántartásának folyamatát, és izgalmas jogi és gyakorlati kihívások elé állítja az érintetteket.

Sokan már annak is örülnének, ha az eredetiségvizsgát egyszerűen "adásvételi adónak" neveznék, a procedúra pedig kimerülne annyiban, hogy befizetik az összeget mindenféle személyes megjelenés és vizsgálat nélkül. Nos, 2025 április elsején a jogalkotó tényleg tett egy komoly lépést az autósok álma felé: kevesebb papírmunka, kevesebb idegeskedés.

A jogalkotás tavaly év végén egy régóta várt lépést tett: 2025 április elsejétől Magyarországon új típusú forgalmi engedélyek kerülnek bevezetésre, amelyek már nem tartalmazzák a járművek motorszámát vagy motorkódját. Fontos megjegyezni, hogy ezek az információk továbbra is megtalálhatók a járműnyilvántartásban és a műszaki adatlapokon, így az eredetiségvizsgálatok során ezen adatok ellenőrzése továbbra is kötelező - hívja fel a figyelmet a portál.

A szakmai állásfoglalások alapján a motorszám továbbra is a jármű egyedi azonosító elemének számít, amit kötelező nyilvántartásba venni. Ez azt jelenti, hogy ha valaki motort cserél az autójában, ezt a változást be kell jelentenie. Azonban jó hír, hogy már nem szükséges új forgalmi engedélyt vagy törzskönyvet igényelnie, mivel tavaly óta a motorszám és a motorkód mező eltűnt a dokumentumokból.

Eddig, ha egy jármű úgynevezett típusazonos motorcserén ment keresztül, az üzembentartó két lehetőség közül választhatott.

Amennyiben valaki ragaszkodott a jogszabályi előírásokhoz, akkor a forgalmiban bejegyeztette az új motort. Azonban mivel a mulasztásra szinte semmilyen következmény nem vonatkozott, hamar elterjedt a híre, hogy ha az új és a régi motor motorkódja megegyezik - ami nem számít egyedi azonosítónak -, akkor a bejegyzés csupán felesleges idő- és pénzkidobás. Tovább bonyolította a helyzetet, hogy a hatóságok az utóbbi időben egyáltalán nem foglalkoztak ezzel a kérdéssel.

A másik lehetőség az volt, hogy olyan eredetvizsgálót keressenek, aki kicsit rugalmasabban kezeli a dolgokat. Sok helyen ugyanis úgy oldották meg a problémát, hogy egyszerűen nem foglalkoztak a motorszámmal. Ha a hivatalos nyilvántartásban és a forgalmiban csak motorkód szerepelt, akkor nem nézték a konkrét motorszámot. Mindenkinek jobb volt így: a vizsgabiztosnak nem kellett tükörrel kotorásznia a motortérben az azonosító után, az autós meg örülhetett az 1-es minősítésnek - holott egyébként a típusazonos motorcsere miatt hivatalosan 3-as járt volna.

Habár az autósok adminisztratív és pénzügyi terhei is csökkennek ezzel a lépéssel, az állami nyilvántartások (JSZP, KÖKIR, KERT) továbbra is tartalmazzák mindkét azonosítót, a motorszám vizsgálata pedig a jogszabály szerint ezután is kötelező eleme a mustrálásnak. Vagyis a vizsgáló továbbra is megbuktathatja az autót, amennyiben azt tapasztalja, hogy az autóban lévő motor száma vagy kódja nem egyezik az állami nyilvántartásban szereplővel.

Az új rendszer egyik legnagyobb buktatója abban rejlik, hogy a motorszám eltűnése a forgalmiból sokak számára hamis biztonságérzetet kelthet, különösen a vásárlási folyamat során.

Ezért elengedhetetlen, hogy az érdeklődők a vásárlás előtt mindenképpen kérjék le a JSZP platformján elérhető járműinformációkat, és ezeket alaposan hasonlítsák össze a motoron vagy az autóban ténylegesen fellelhető adatokkal.

Külföldről behozott autók esetén a motorszám ellenőrzése szintén elvárás - kivéve, ha az olyan szintű megbontással járna, amit egy átlagos vizsgaállomás nem tud vállalni. Ilyenek például a CR TDI motorral szerelt Volkswagen Tiguanok, vagy az első generációs BMW X5, ahol a motor elhelyezkedése miatt gyakorlatilag lehetetlen fotózni - írja a totalcar.hu.

Related posts