Különleges hír: megérkeztek az új inflációs számok!

Márciusban az infláció éves szinten a vártnál sokkal jelentősebb mértékben csökkent.
A Központi Statisztikai Hivatal legújabb jelentése alapján 2025 márciusában a fogyasztói árak átlagosan 4,7%-kal voltak magasabbak az előző év azonos időszakához képest. Ez az új adat kedvezőbb, mint a januári és februári inflációs mutatók, amelyek 5,5% és 5,6% voltak, ugyanakkor egy hajszálnyival meghaladja a decemberi 4,6%-os szintet.
A márciusi átlagos fogyasztói árindexet elemezve megfigyelhető, hogy az élelmiszerek ára 7,0 százalékkal emelkedett. Ez a februári 7,1 százalékos növekedéshez képest enyhe csökkenést mutat, de a tendencia továbbra is aggasztó. Ezen belül...
A termékcsoporton belül volt árcsökkenés is, a párizsi, kolbász ára 1,4, a száraztészta ára 0,8 százalékkal mérséklődött.
A szolgáltatások ára 7,5 százalékkal emelkedett, amelyen belül...
A szeszes italok, dohányáruk ára 5,5 százalékkal emelkedett, ezen belül a szeszes italoké 5,7 százalékkal. A tartós fogyasztási cikkek ára 2,1 százalékkal emelkedett, ezen belül az ékszerek 21,0, az új személygépkocsik 6,1, a szobabútorok 3,2 százalékkal többe, a használt személygépkocsik 2,0 százalékkal kevesebbe kerültek. A jelentés szerint a háztartási energiáért 2,7 százalékkal kevesebbet kellett fizetni, ezen belül a vezetékes gáz ára 5,5, a tűzifa ára 5,1 százalékkal mérséklődött, míg a palackos gázért 10,2 százalékkal többet kellett fizetni. A járműüzemanyagok ára 2,5 százalékkal mérséklődött, a gyógyszer, gyógyáruk 3,1 százalékkal drágultak.
2025. februárjához képest az elmúlt hónapban a fogyasztói árak általánosságban stagnáltak. Az élelmiszerek ára is hasonlóan alakult, de néhány termék esetében kisebb áremelkedések figyelhetők meg. Például az étolaj 4,1%-kal, a csokoládé és kakaó 3,4%-kal, a büféáruk 2,1%-kal, a száraztészta 1,7%-kal, a kávé 1,3%-kal, míg a baromfihús 1,2%-kal drágult. Ezzel szemben bizonyos termékek ára csökkent: a margarin 9,9%-os, a tej és tejtermékek 5,4%-os, a vaj és vajkrém 5,1%-os, a liszt 2,0%-os, a cukor 1,9%-os, valamint a sertéshús 1,5%-os áresést mutatott. Érdemes megjegyezni, hogy a kormány március 17-től árrésstopot vezetett be 30 különböző élelmiszerkategóriára. Ennek következtében a piacokon máris jelentős árcsökkenések tapasztalhatók, bár akadtak olyan termékek is, amelyek ára nem változott, vagy éppen emelkedett.
Februárhoz viszonyítva a legnagyobb áremelkedést a ruházati termékek mutatták, 1,2 százalékos növekedéssel. A szeszes italok és dohánytermékek ára 0,5 százalékkal nőtt, ezen belül a szeszes italoké 0,8 százalékos emelkedést mutatott. A tartós fogyasztási cikkek ára 0,4 százalékkal, míg a szolgáltatásoké 0,3 százalékkal drágult; az utóbbi kategórián belül a belföldi üdülések ára 1,7, a testápolási szolgáltatásoké 1,4, a járműjavítás és -karbantartásé 0,9, míg a lakásjavítás és -karbantartás költsége 0,7 százalékkal emelkedett. Ezzel szemben a háztartási energia átlagára 0,2 százalékkal csökkent, különösen a vezetékes gáz esetében, ahol a csökkenés 0,7 százalékot ért el. A járműüzemanyagok ára pedig jelentős, 4,1 százalékos esést mutatott - állapította meg a KSH.
A maginfláció üteme enyhült, de továbbra is magas szinten, 5,6 százalékon állapították meg a legfrissebb adatok alapján. Ezzel szemben a nyugdíjas infláció is némileg csökkent, most 4,7 százalékos értéket mutat.
Márciusban a vártnál jelentősebb mértékben csökkent az infláció, ami biztató elmozdulás a helyes irányba. Ugyanakkor valószínű, hogy az árrésstop hatásai még nem tükröződnek teljes mértékben ebben az adatban, így áprilisra is kedvezőbb számokra számíthatunk, ami csökkentheti a Magyar Nemzeti Bank (MNB) nyomását. A monetáris politika mozgásterének bővülése mindenképpen pozitív fejlemény, hiszen a növekvő globális bizonytalanság nem kedvez a háztartások fogyasztásának, amely a gazdasági növekedés egyetlen motorjaként működik - nyilatkozta Kiss Péter, az Amundi alapkezelő befektetési igazgatója.