A kecskeméti repülőtér területére betörők hatoltak be, és sikeresen hozzáfértek a vadászgépekhez, miután átmásztak a kerítésen.
Ezeket a repülőket konzervált állapotban őrzik, de már nem repülőképesek, az állapotuk folyamatosan romlik
A Blikk értesülései alapján körülbelül két héttel ezelőtt egy szinte elképzelhetetlen esemény zajlott le a kecskeméti katonai repülőtéren. Itt találhatók azok a MIG-29-es vadászgépek, amelyek még megmaradtak a 28-ból, amelyeket 1993-ban, az orosz államadósság rendezésének részeként hoztak Magyarország területére. 2010-re már csak négy gép volt üzemképes, a MIG-29-eseket pedig a modern Gripenek váltották fel.
A megmaradt MIG-eket a Magyar Honvédség kecskeméti bázisán őrzik, ahogy a szakmában fogalmaznak, „konzerválva” vannak. Ez azt jelenti, hogy bár már nem aktív szolgálatban állnak, igyekeznek megőrizni a működőképes állapotukat, hogy bármikor újra bevethetőek lehessenek, ha szükség lenne rájuk.
Németh Zoltán őrnagy, nyugalmazott vadászpilóta, a Blikknek adott nyilatkozatában kifejtette, hogy szerinte ezek a repülőgépek már nem alkalmasak a levegőbe emelkedésre.
Már nyolc-tíz évvel az 1993-as megérkezésük után is szinte tragikus módon alig tudtak belőlük repülésre küldeni. Ráadásul a huszonnyolc gépből hármat elvesztettünk, és ezeket soha nem pótolták. Csak néhányukon végeztek el az úgynevezett naptári idő szerinti javításokat, ezek a gépek búcsúztatták el a típust. Azóta, hogy kivonták őket, nem esnek át rendszeres átvizsgáláson, két csoportban, egymás mellett állnak a repülőtéren. A reptér dolgozói csak úgy hívják őket, hogy „Jurassic Park” – mesélte a volt katona egy nosztalgikus mosollyal az arcán.
Információink szerint a betörők körülbelül két hete, meglepően primitív módszerrel hatoltak be a területre.
- Csak simán átvágták a drótkerítést, felhajtották, és így már be is tudtak lépni a reptér területére - mesélte forrásunk, aki kérte, hogy nevét ne említsük.
Körülbelül két héttel ezelőtt zajlott le az incidens, amikor is a behatolók a MIG-ek lokátorteréből loptak el különböző alkatrészeket. Az eljárás során a repülőgépek orrkúpja mögötti területhez is hozzá kellett férniük, ami azt jelenti, hogy ezt a részt is meg kellett sérteniük, hogy hozzáférjenek a keresett elemekhez.
A Honvédelmi Minisztériumhoz és a vármegyei rendőr-főkapitánysághoz is eljuttattuk a kérdéseinket, egyelőre várunk a válaszukra. A lopás tényén túl az is felvetődik, hogy miként juthattak be illetéktelenek egy katonai objektum területére anélkül, hogy észrevették volna őket.
A tolvajok szándékainak komolyságát jól tükrözi, hogy nem csupán ócskavasat akartak begyűjteni, hanem valószínűleg megrendelés alapján tevékenykedtek. Felmerül a kérdés: ki lehet az, akinek szüksége van a MIG-29 lokátoralkatrészeire? A válasz bonyolult, hiszen ezeket a vadászgépeket számos országban üzemeltetik, kezdve Oroszországtól és Ukrajnától, egészen Bulgárián és Kubán át, ahol a NATO-kódnéven Fulcrumként ismert gépek még mindig aktív szolgálatban állnak.
2019-ben a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő megpróbálta egy kalap alatt értékesíteni a még meglévő 19 MIG-29-es repülőgépét. A szabad ég alatt tárolt gépek aukcióját pályázat keretében hirdették meg, de sajnálatos módon az elektronikus liciten nem érkezett egyetlen ajánlat sem. A 2,8 milliárd forintos kikiáltási ár nem tűnt kifejezetten elrugaszkodottnak, hiszen a repülőgépekhez 20 hajtómű és 298 egyéb tartozék, köztük rakéták is tartoztak volna. Az ügyletet azonban bonyolította, hogy NATO-tagként a MIG-29-esek eladásához a gyártó, az Orosz Föderáció beleegyezése is szükséges lett volna.
A repülőgépeket a múltban 800 millió dollárért szereztük be az orosz féllel, ami akkori árfolyamon körülbelül 70-80 milliárd forintnak felelt meg. Ezzel a lépéssel jelentősen csökkentettük az orosz államadósságot.