Két különböző nyomozás zajlik Mészáros Lőrinc vállalkozásai kapcsán. | 24.hu

Nem közölték, hogy történt-e házkutatás az R-Kord Kft. telephelyén.
Vadai Ágnes, a DK képviselője, ismételten Polt Péter legfőbb ügyészhez fordult, hogy tisztázza, zajlott-e házkutatás a Mészáros Lőrinc által birtokolt R-Kord Kft.-nél a vasúti beruházásokkal összefüggésben. Az ellenzéki politikusnak egy évvel ezelőtt Polt Péter már jelezte, hogy hűtlen kezelés gyanúja miatt nyomozás folyik a Budapesti Rendőr-főkapitányság Gazdasági Bűnözés Elleni Főosztályán, mivel felmerült, hogy az állam olyan munkákat vehetett át Mészáros Lőrinc cégétől, amelyek még nem készültek el. Ezt a hírt először a Szabad Európa számolt be.
Vadai Ágnes értesülései szerint valóban nyomozati cselekmények zajlanak, és házkutatásra is sor került. A politikus Polt Pétertől érdeklődött, hogy megerősíti-e ezt az információt, valamint arra is rákérdezett, hogy mikor zajlott a kutatás. A legfőbb ügyész helyettese azonban nem adott megerősítést. Ibolya Tibor válasza alapján a Mészáros-cég már két különböző büntetőügyben is felmerült. A Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) mellett a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Irodája (KR NNI) is aktívan nyomoz, mindkét ügy jelenleg a felderítési szakaszban van.
A Szabad Európa korábbi jelentése alapján az állam 2021 végén a GSM-R vasúti fejlesztés optikai hálózatát olyan készre jelentési dokumentumok alapján vette át, amelyek nemcsak valótlan információkat tartalmaztak, hanem a kivitelezői szerződéssel is ellentétben álltak. A rendszer kiépítésére indított közbeszerzést még 2018-ban hirdették meg, amelyet Mészáros Lőrinc cége, az R-Kord Kft., valamint az i-Cell Mobilsoft Zrt. konzorciuma nyert el. Az eredeti beruházási összeg 58,85 milliárd forint lett volna, és a projekt részben uniós forrásokból valósult volna meg a 2014-2021-es hétéves uniós költségvetés keretében. Éppen ezért kulcsfontosságú volt, hogy a kivitelezés mikor zárul le.
A beruházás végül késlekedve valósult meg, ráadásul csökkentett műszaki tartalommal, és a tervezett költségeknél jelentősen drágábban, valamint eltérő finanszírozási struktúrával. A cikk alapján az átadás-átvételi jegyzőkönyvek formátuma és a bennük szereplő megállapítások – az adott vonalszakasz nevétől eltekintve – teljesen azonosak. A Szabad Európa forrásai szerint az átadott infrastruktúra több esetben még nem volt megfelelő állapotban ahhoz, hogy az adott szakaszt hivatalosan is készre lehessen jelenteni.
A MÁV korábban 19 pontban sorolta fel műszaki és minőségi kifogásait Mészáros Lőrinc cégével szemben, amiket az Építési és Közlekedési Minisztériumnak is jelzett. Korábban egyébként a BRFK Gazdasági Bűnözés Elleni Főosztálya elutasította a feljelentést, ám a Fővárosi Főügyészség a döntést hatályon kívül helyezte, elrendelte a nyomozást. A határozatból az is kiderült, hogy a rendőrségi elutasítás ellen az Integritás Hatóság adott be felülbírálati indítványt.