Mennyire bölcs dolog egy balesetet lefotózni? Érdemes tudni, hogy ennek súlyos következményei lehetnek, akár komoly bírság formájában is.


Egy súlyos baleset során a másodpercek kulcsszerepet játszanak az életmentésben, mégis egyre elterjedtebbé válik, hogy az emberek a telefonjaik kameráját használják, ahelyett, hogy azonnal segítséget nyújtanának.

Egy évvel ezelőtt tizenöt autós súlyos pénzbírságot kapott, miután az M7-es autópályán történt tragikus baleset színhelyét mobiltelefonjukkal örökítették meg. A rendőrség akkori tájékoztatása szerint mindannyian 80 ezer forintos közigazgatási bírságra számíthattak, mivel ahelyett, hogy segítséget nyújtottak volna, inkább a fényképezőgépet választották – számol be róla a KTI.

Nem meglepő, hogy az utóbbi időszakban hazánkban paravánokat, "NO PHOTO" feliratokat és figyelmeztető piktogramokat használnak a baleseti helyszínek eltakarására.

A cél: megakadályozni, hogy a bámészkodók fotózással akadályozzák a mentést, és újabb forgalmi dugókat vagy baleseteket okozzanak.

Az okostelefonok széleskörű elterjedésével egyre gyakoribbá vált, hogy súlyos közlekedési balesetekről készült amatőr felvételek pillanatok alatt megjelennek a közösségi médiában. Gyakran előfordul, hogy a fotósok nem csupán egyszerűen megosztják a képeiket, hanem saját - sok esetben pontatlan - kommentárokkal is ellátják azokat, melyek később tényként terjednek el. Az ilyen kegyeleti és személyiségi jogokat sértő felvételek gyakran mindenféle szerkesztés vagy kitakarás nélkül kerülnek a nyilvánosság elé, ami komoly etikai kérdéseket vet fel.

Világszerte egyre több ország lép fel a katasztrófák fotózásának korlátozásáért. Míg a múltban egy-egy balesethez kapcsolódó képeket csupán újságok vagy televíziós szerkesztőségek jelentettek meg szigorú ellenőrzés mellett, manapság már szinte bárki, bármilyen felvételt megoszthat az interneten, ami új kihívások elé állítja a társadalmat.

A hatóságok számos indok miatt nem engedik meg a balesetek fotózását:

Hollandiában például, ha valaki balesetnél fényképez, akkor akár 230 eurós bírságra is számíthat, ami körülbelül 90 ezer forintnak felel meg. Emellett volt olyan javaslat is, amely akár 21 ezer eurós (kb. 8 millió forint) büntetést és börtönbüntetést helyezett kilátásba. Németországban pedig 2017 óta bűncselekménynek minősül a vezetés közbeni balesetek fotózása; ennek következményeként a bírság akár ezer euróra (körülbelül 400 ezer forintra) is rúghat, és a büntetés akár két év szabadságvesztés is lehet.

Svédországban és az Egyesült Királyságban ugyan nem léteznek közvetlen büntetőintézkedések, a hatóságok mindent megtesznek annak érdekében, hogy megakadályozzák a magánéletet sértő felvételek nyilvánosságra kerülését. Ezzel szemben az Egyesült Államokban a fényképezés engedélyezett, amennyiben az nem zavarja a mentési tevékenységeket.

Az USA több államában "It's Not Your Story to Tell" ("Ez nem a te történeted") mottóval indított kampányt a rendőrség, amely arra hívja fel a figyelmet: a baleseti helyszíneken nem a kattintgatás, hanem az emberi segítségnyújtás a legfontosabb.

Related posts