A horvát Adriára tartó magyar turisták számára érdemes felkészülniük a jelentős forgalmi dugókra.


Most már nemcsak hétvégenként, hanem hétfőnként is elesnek a tengerpartra vezető horvát autópályák. A Zágráb melletti fizetőkapunál 16 kilométeres kocsisort is mértek. Aki teheti, inkább a hét közepén keljen útra, és sokat segíthet, ha ENC-készülékkel fizet.

Kiküldött tudósítónk július 21-én, hétfő reggel vágott neki autóval Nagykanizsáról a horvát Adriának. A körülmények azonban cseppet sem voltak kedvezőek, hiszen a horvát autóklub (HAK) már egy héttel korábban figyelmeztetett: július 14-én reggel hatalmas dugók alakultak ki a tenger felé vezető autópályákon és a zágrábi körgyűrűn. A legrosszabb helyzet a minden autós turista rémálma, a lučkói fizetőkapu környékén alakult ki, ahol a Buzin-csomópont felől érkező forgalom 16 kilométeres kocsisorba torlódott. A dugó délután kettőkor is még 13 kilométer hosszú volt. Nos, egy héttel később a helyzet nemhogy javult volna, hanem tovább súlyosbodott.

Ha Budapest felől tartunk a tengerre, Letenyénél lépjük át a horvát-magyar határt. A határtól az A4-es autópályán haladva érjük el Zágrábot. A horvát főváros előtt van a fizetőkapu (Sveta Helena). A zágrábi körgyűrű ingyenesen használható. Zágráb után, Bosiljevo 2-nél válik ketté az autópálya, innen indul az A1-es, amely Split felé tart. Ha Dalmácia az úti cél, akkor irány az A1-es, ha pedig a Kvarner-térségbe vagy az Isztriára megyünk, akkor az A6-oson folytathatjuk utunkat.

Mindkettő a fővárostól, Zágrábtól délre található: az egyik az előbb említett lučkói fizetőkapu, amely összeköti az A1-es autópályát, a zágrábi körgyűrűt és a Karlovac felé vezető utat, a másik a bosiljevói elágazás. Július 21-én már a Sveta Helena (Szent Ilona) fizetőkaputól kezdődött a torlódás, ami inkább kisebb, mint nagyobb megszakításokkal a mintegy nyolcvan kilométerre lévő Karlovacig (Károlyváros) tartott. Ezt a szakaszt csaknem három óra alatt lehetett megtenni.

A horvát autóklub javasolja a külföldi autósoknak, hogy lehetőség szerint kerüljék a hétvégi (szombati és vasárnapi) valamint a hétfői utazásokat. Ezen a három napon ugyanis a megnövekedett forgalom miatt számottevően hosszabb menetidőre kell számítaniuk.

Ezért javaslom, hogy aki teheti, szerdán vagy csütörtökön indítsa el az útját. Nagy előny lehet az ENC-készülék használata, amivel gyakran elkerülhetjük a fizetőkapuk előtti hosszú sorokat. Az autópálya üzemeltetők ugyanis külön sávokat biztosítanak az ENC-vel rendelkező utazók számára. Így nem kell a néha kilométeres sorokba beállni a készpénzes vagy kártyás fizetéshez, mivel az eszköz lehetővé teszi a megállás nélküli, elektronikus tranzakciót.

A készüléket mindenképpen meg kell vásárolni vagy bérelni, majd ezt követően fel kell tölteni az egyenleget. Turistaként, ha csupán egy oda-vissza utazásra készülünk, nem érdemes megvenni, de szerencsére sok helyen, így Magyarországon is van lehetőség a bérlésre. A feltöltési csomag pedig tartalmazza a 21,74%-os díjkedvezményt, ami körülbelül fedezi a kütyü bérleti költségeit.

Amikor a sorompóhoz közelítesz, az eszköz sípolással jelez, majd megnyílik a kapu. Lehajtáskor is hasonló módon kell eljárni. A fel- és lehajtásokat az eszköz automatikusan nyomon követi, így pontosan megállapítható a használat díja, amelyet a különbözettel együtt elszámolnak.

A legtöbb horvátországi kútnál július 23-án a 95-ös benzin literje 1,44 euróba (576 forint) került, míg egy liter dízel jellemzően 1,39 euróba (556 forint). Az aktuális árakat itt lehet megnézni.

A fontosabb szakaszokon a következő autópályadíjakkal találkozhatnak a személyautóval közlekedők (400 forint/euró):

Itt egy izgalmas hír: a Krki és a Peljesac híd idén is díjmentesen elérhető! Élvezd a szabad átkelést!

A fizetőkapuk a következő év közepéig továbbra is jelen lesznek az utakon. Amennyiben minden a tervek szerint alakul, 2026 harmadik negyedévében végleg eltűnnek, és helyüket egy innovatív, teljesen elektronikus útdíjfizetési rendszer fogja átvenni – számolt be erről az Economx. A horvát Turisztikai és Sportminisztérium információi alapján az új rendszer neve MLFF, azaz Multi Lane Free Flow, ami többsávos, megállás nélküli díjfizetést jelent. Ennek az új technológiának köszönhetően az autósok zökkenőmentesen, torlódások és megállások nélkül tudnak majd felhajtani az autópályákra, illetve onnan lekanyarodni.

Az új rendszer innovatívan ötvözi a már bevált két technológia előnyeit:

A horvátok célja egy rugalmas és többcsatornás fizetési megoldás, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználók saját preferenciájuk szerint válasszanak a két technológia között. Ezután is lehet majd használni az ENC-készüléket. Az ígéretek szerint azoknak is egyszerű lesz a belépés az új rendszerbe, akik eddig készpénzzel vagy bankkártyával fizettek a kapuknál. Ők az ALPR-technológiával rendezhetik az útdíjat - ehhez a felhasználónak regisztrálnia kell a járműve rendszámát a rendszerben, és megadni egy érvényes fizetési eszközt (például bankkártyát).

Related posts