Miért emelkedett meg jelentősen a benzin és a gázolaj ára az utóbbi két hétben?


Az ukrán fenyegetettség és az amerikai szankciók szintén emelik az üzemanyagárakat

A Nemzetgazdasági Minisztérium szombat reggeli tájékoztatása alapján az Egyesült Államok pénzügyminisztériuma szigorú szankciókat léptetett életbe az orosz olajexportot támogató árnyékhajózási flottával és a hozzájuk tartozó hajóbiztosító vállalatokkal szemben. Ennek következtében Kína és India, mint a világ legnagyobb olajimportáló országai, kénytelenek más forrásokból, például a Közel-Keletről, Afrikából vagy az amerikai kontinensről beszerezni a szükséges nyersolajat. Ez a helyzet várhatóan tovább emeli a nyersanyagárakat, valamint a szállítási költségeket is.

Ahogy azt tegnap a Blikk is jelentette, a mai naptól kezdve az alábbi átlagárakra érdemes számítani a töltőállomásokon:

A közlemény azzal folytatja, hogy a hideg téli hónapokban tovább emelkedhet a kereslet az olaj iránt, különösen Európában és az Egyesült Államokban. Mindezek következtében a Brent olajára az elmúlt egy hónapban közel 10 százalékkal nőtt. Az orosz-ukrán háború következményeként január elején leállt a Barátság kőolajvezeték és a Török Áramlat biztonsága is veszélybe került, amelyek kiemelkedő szerepet játszanak Magyarország energiaellátásában. Ezért hazánk alapvető érdeke, hogy minden érintett fél biztosítsa a szállítási útvonal biztonságát és zavartalan működését.

A minisztérium tájékoztatása szerint a régióban tapasztalható üzemanyagár-emelkedés egyik kulcsfontosságú tényezője az újonnan életbe lépő amerikai szankciós csomag, amely súlyosan érinti a Szerbiai Kőolajipari Vállalatot (NIS). A korlátozó intézkedések következtében jelentősen csökken a rendelkezésre álló nyersolaj és üzemanyag mennyisége. Magyarországon az üzemanyagok körülbelül 20-30 százaléka importból származik, így a nemzetközi piaci események közvetlen és azonnali hatással vannak a hazai ellátásra és az üzemanyagok árának változására.

A kormány hivatalos álláspontja szerint elkötelezetten dolgozik a családok és a vállalkozások védelme érdekében, mindent megtesz annak érdekében, hogy biztosítsa az ellátásbiztonságot, és stabilizálja a benzin és gázolaj árát Magyarországon. Az állam célja, hogy a belföldi üzemanyagárak alacsonyabbak maradjanak, mint a szomszédos országokban tapasztalt átlagos árak. Az elmúlt időszak adatai szerint a benzin literenkénti ára a környező országokban átlagosan 637 forint volt, míg a magyar ár mindössze egy forinttal volt kedvezőbb. A dízel esetében azonban a szomszédos országokban a literenkénti ár 654 forint volt, ami mellett a hazai dízel ára egy forinttal magasabbnak bizonyult. Az Európai Bizottság legfrissebb adatai alapján a magyar üzemanyagtöltő állomások árai összhangban vannak a szomszédos országok árszabásával. Amennyiben ez az egyensúly megbomlik, a kormány készen áll arra, hogy minden rendelkezésére álló eszközt bevetve beavatkozzon.

Related posts