A nem beszélő, beszédhibás és iskolára felkészületlen gyermekek aránya folyamatosan emelkedik.

Sajnálatos módon azt tapasztalom, hogy folyamatosan emelkedik a beszédfejlődési problémákkal küzdő, a kommunikálni nem tudó, valamint az iskolai követelményekre felkészületlen gyerekek aránya. A hírekből szinte mindenki értesül arról, hogy egyre többen nem képesek sikeresen befejezni az első osztályt. Ez a tendencia különösen aggasztóan nőtt meg a COVID-19 világjárvány óta.
Folyamatosan arra törekszünk, hogy támogassuk a nehézségekkel küzdő gyermekeket, ám a szülők aktív részvétele elengedhetetlen ahhoz, hogy a gyerekek iskolai élménye ne a harcról, hanem a fejlődésről és a tanulás öröméről szóljon.
Ez egy rendkívül összetett és sokrétű kihívás. A világunk gyors ütemű változása, valamint az információk özönlése, amely a szülők és gyerekek mindennapjait éri, komoly mentális terhelést ró ránk, felnőttekre is. Képzeljük csak el, milyen nehézségekkel küzdhet egy kisgyermek ebben a zűrzavaros környezetben! Egy másik jelentős probléma a digitális eszközök használata: személy szerint úgy vélem, hogy kétéves korig a gyermekeknek nem szabadna semmilyen képernyőt nézniük. A családi élet dinamikájának átalakulása és a családok szétesése szintén aggasztó tényezők. A nagyszülők távolmaradása – akár a külföldi munkavállalás, akár a saját munkájuk miatt – sok családban érezhető, és ez a generációs kapcsolatok gyengüléséhez vezet. Bár az internet rengeteg információt kínál, ezek nem mindig megbízhatóak. Az influenszerek – akik sok esetben nem rendelkeznek megfelelő szakmai háttérrel – gyakran nem a legjobb tanácsokat nyújtják a szülőknek. Sokan azt feltételezik, hogy egy szülői influenszer "egy a csoportunkból", és így automatikusan hiteles ajánlásokat ad. Azonban gyakran előfordul, hogy ezek az influenszerek pénzért készítenek tartalmat, amely nem feltétlenül a gyermekek fejlődését szolgálja. Ennek következtében olyan "fejlesztő" termékek és kiadványok kerülhetnek a gyerekek kezébe, amelyek valójában nem támogatják, hanem éppen ellenkezőleg, káros hatással lehetnek a fejlődésükre. Ezt a helyzetet a tanítóknak az első osztályban rendkívül nehéz kezelni, különösen 30 gyermek esetén.
A gyermekek egy része sajnos meglehetősen késlekedve kezdi el a beszédet. Ezzel gyakran együtt járnak artikulációs problémák, amelyek során számos hangot kell korrigálnunk, hogy az iskola kezdetére minden a helyére kerüljön. Ez nem csupán esztétikai szempontból fontos, hanem a tanulási folyamat szempontjából is elengedhetetlen! Ezen kívül sok esetben részképességbeli lemaradások is jelentkeznek, amelyek alapvetően befolyásolják az iskolai teljesítményt, mivel ezek elengedhetetlenek az írás és olvasás elsajátításához. Felnőttként talán könnyen kezeljük ezt a feladatot, de valójában az írás és olvasás egy rendkívül összetett kódrendszer, tele számos szabállyal és követelménnyel.
Az iskolai évek során a tanulás elengedhetetlen, hiszen ez az alapja a gyermek fejlődésének és képességeinek kibővítésének. Ugyanakkor, a tanulás mellett a különböző fejlesztő tevékenységek beiktatása sokszor óriási terhet ró a szülőkre és a gyerekekre egyaránt. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy a gyermek iskolakezdésére a képességeihez illeszkedő szinten álljon, így a tanulás valóban örömteli és eredményes élménnyé válhat.
Az óvodákban és különböző intézményekben olyan gyakorlóanyagokat kínálunk a szülőknek, amelyek segítik az otthoni készülést. A hatékony fejlődés érdekében csupán napi 5-10 perc játékos tevékenység elegendő lehet, a lényeg pedig a folyamatos gyakorlás. Ugyanakkor nem tartom célszerűnek azt a megközelítést, amit a piaci alapú iskolai felkészítés kínál: a szülők igyekeznek a legjobbat nyújtani gyermeküknek, azonban gyakran nem tudják, pontosan mit is kapnak a pénzükért. Azt is nehézségek övezik, ha a szülők különféle, boltban kapható foglalkoztatókat vagy ingyenesen letölthető iskola-előkészítő feladatlapokat keresnek az interneten. Ezek nemcsak hogy gyakran hibásak, hanem a szülők számára nem világos, hogy milyen irányba kellene haladniuk, és mely készségeket kellene fejleszteniük, hiszen módszertani ismereteik gyakran hiányoznak. Megértem, hogy szeretnék támogatni gyermeküket az iskolakezdés előtt, de sajnos ezek a megoldások nem mindig vezetnek biztos sikerhez. A Varázstanoda 1-2 iskola-előkészítő könyvei – nem füzetek, hanem valódi könyvek – azért jöttek létre, hogy a szülők hatékonyan támogathassák gyermekeik iskolára való felkészülését, bárhol is éljenek az országban.
Nekünk is fejlődnünk kell ahhoz, hogy megtaláljuk a hangot a mai gyerekekkel és szülőkkel. Át kell gondolnunk, innoválnunk kell a szakmai tudásunkat. Azt sem tartom szerencsésnek, hogy a mai gyermekeket lassan 40-50 éves változatlanul hagyott kiadványok elé ültetjük le. A 3D rajzfilmeken, a tömény vizualitásban felcseperedő gyermeket nem fogja lekötni a mi - szakmailag legyen bármilyen jó - fekete -fehér unalmas feladatlapunk.
Az a különlegességük, hogy egy jól felépített, komplex rendszeren alapulnak. A gyermek nagycsoportos időszaktától egészen az iskolakezdésig végig vezetik a gyermeket egy olyan úton, mely során az alapoktól kezdve kibontakoztatja gyermek részképességeit, azaz felkészítik a gyermekeket az iskolára. Szülőként, de nagyiként is könnyen használható, hiszen oldalól oldalra haladunk az alapoktól a képességek magasabb szintjéig. Tulajdonképpen egy mesébe csöppenünk, ahol Lili és Dani varázstanoncok különböző kalandokba keverednek meseszép, gyönyörűen illusztrált, a mai gyermekeket is bevonzó oldalakon. Lektorált, igazolt módszertanon alapuló kiadvány a Varázstanoda mindkét része.
Ha nem iskolára készül a gyermek, akkor nyugodtan álljon meg nyáron és pihenjen, mozogjon, beszélgessen, játsszon. De azoknál a gyermekeknél, akik például már másodszorra maradtak nagycsoportban, ott ki kell használni a nyarat is! A legértékeseb időszaka ez a gyermek fejlődésének. A felnőttlét sikerei itt kerülnek megalapozásra! A sok mozgás után 5-10-15 perc a Varázstanoda oldalain igazán hasznos és szórakoztató időtöltést is kínál. Megvalósul az, ami sokszor csak szlogen marad: itt játszva készülünk az iskolára, igazoltan jól!
A testséma fejlesztése képezi az alapját, mivel ha a gyermek tudatában van a saját testének, könnyebben eligazodik a körülötte lévő világban, és megtalálja a helyét benne. A téri tájékozódás finomítása révén a világ felfedezése válik lehetővé. Számos észlelési feladat szerepel a programban, amelyek nem csupán a figyelmet és a gondolkodást erősítik, hanem a hallási, látási és egyéb észlelési képességeket is fejlesztik. Emellett rajzos feladatok is találhatók, amelyek segítik a finommotorikus készségek és a ceruzafogás elsajátítását. A komplex nyelvi rendszer fejlődése is hangsúlyos, játékos tevékenységek keretében, amelyek gazdagítják a szókincset és a beszédértést. Mert aki nem érti meg a beszédet, az nem tud szöveget értelmezni, így a tanulás folyamata is akadályokba ütközik az iskolában.