Magyarország települései új, jelentős jogköröket kapnak, amelyek révén például kihelyezhetik a "megtelt" táblát. A tervezet célja, hogy a helyi önkormányzatok hatékonyabban kezelhessék a lakosság növekedésével járó kihívásokat.


Fedezd fel újra a Property X varázsát! - A Portfolio legizgalmasabb és legdinamikusabb ingatlanfinanszírozási és építőipari konferenciája idén ismét Füred festői környezetében várja a szakma legfontosabb képviselőit! Ne hagyd ki a lehetőséget, találkozzunk együtt!

A javaslat szövege szerint a túlzott mértékű lakosságbővülés, vagy a tömeges ingatlanvásárlás több településen a fiatalok kiszorulását és a település jellegének sérülését vagy elvesztését eredményezték.

Az új jogi eszközökkel a közösségek hatékonyabban védhetik meg életformájukat a kívántnál nagyobb mértékű betelepülés és ingatlanvásárlások negatív hatásaival szemben.

A szöveg arra hívja fel a figyelmet, hogy az alaptörvény 15. módosítása a helyi közösségek önazonosságához való jogot alapjogi szintre emeli. Ez a módosítás világosan kijelenti, hogy a tartózkodási hely szabad megválasztásához fűződő jog gyakorlása nem sértheti Magyarország helyi közösségeinek alapvető önazonosságát.

A törvényjavaslat célja, hogy részletesen meghatározza az Alaptörvényben rögzített helyi közösségek önazonossághoz való jogának lényegét, a jog érvényesítésének módozatait, valamint a jogérvényesítési folyamatot. A javasolt törvény értelmében az önazonosság jogának érvényesítése a települési vagy fővárosi kerületi önkormányzatokra hárul, akik képviselik a helyi közösségeket, és a betelepülők esetében is alkalmazandó lehet, amennyiben a törvényt elfogadják.

A törvény tárgyi hatálya meghatározza a helyi önazonossághoz való jog lényegét, érvényesítési lehetőségeit és a jogérvényesítés menetét. Személyi hatálya kiterjed a települési önkormányzatokra, továbbá a betelepülő közösségekre is.

A jogszabály alkalmazási köre nem terjed ki azokra az ingatlanszerzésekre, amelyek a jogszabály erejénél fogva következnek be. Ez vonatkozik a bírósági végrehajtási, adóvégrehajtási, felszámolási, vagyonrendezési, adósságrendezési, hagyatéki eljárásokra, valamint az olyan ingatlanszerzésekre is, amelyek bírósági, közjegyzői vagy más hatósági határozat alapján történnek.

A helyi önazonossághoz való jog értelmében minden közösségnek lehetősége van arra, hogy megőrizze és kifejezze saját kulturális és identitásbeli sajátosságait. Ennek a jognak a védelme elengedhetetlen ahhoz, hogy a közösségek autentikus módon élhessenek, és a hagyományaikat, nyelvüket és értékeiket átadhassák a következő generációknak.

a települési közösség önvédelmet gyakorolhat, amely a közösség társadalmi berendezkedésének, életmódjának, hagyományainak és szokásainak, valamint a település karakterének megőrzését és védelmét szolgálja.

A település lakóinak közössége

Megakadályozhatja a település lakosságának váratlan növekedését, továbbá hatékonyan ellenállhat a település nem kívánt társadalmi fejlődési tendenciáival szemben.

A települési közösség saját jogkörében dönti el, hogy kik és milyen feltételek mellett költözhetnek be a településre. A helyi lakosok és ingatlantulajdonosok védelme érdekében a jogvédelmi eszközként alkalmazott elővásárlási jog lehetőséget biztosít arra, hogy a településen élők előnyben részesüljenek a más településekről érkező betelepülőkkel szemben, így megőrizve a helyi közösség érdekeit és identitását.

A helyi önazonosság védelmére az alábbi eszközöket kapják meg az önkormányzatok:

A jogvédelmi eszköz alkalmazása irányulhat ingatlannal kapcsolatos jogügyletre, és a településre történő beköltözésre.

Az elővásárlási jog érvényesítése a következő lépéseken keresztül valósulhat meg:

A törvényjavaslat szerint ingatlannak minősülnek a következő elemek: a termőföld, valamint azok a telekingatlanok, amelyek a törvény hatálybalépését megelőző tíz éven belül telekalakítási, építési vagy változtatási tilalom alatt álltak. Az építményi jog alapján létrejött ingatlanok azonban nem tartoznak ebbe a kategóriába.

A törvénytervezet hangsúlyozza, hogy a jogvédelmi eszköz alkalmazása a tulajdoni hányad átruházására is vonatkozik, kivéve, ha az önkormányzat saját rendeletében kifejezetten másképp rendelkezik. Emellett az önkormányzat a jogvédelmi eszközzel kapcsolatos tartalmi feltételeket évente legfeljebb egyszer módosíthatja.

A tervezet szerint az önkormányzat a törvény keretei között szabadon dönthet a kívánt lakosságszámáról és a jogvédelmi eszköz igénybevételéről, illetve szabadon dönthet a mentességek bevezetéséről. Az önkormányzat rendeletében a jogvédelmi eszközök közül egyidejűleg többet is alkalmazhat.

Az eljárás, amely lehetőséget teremt az önkormányzat számára, hogy egyfajta "felvételi meghallgatást" tartsanak a betelepülni szándékozók számára, rendkívül érdekes, és akár visszaélések, korrupciós helyzetek táptalajává is válhat. A törvényben foglaltak szerint:

Az önkormányzat a helyi rendelet keretein belül kötelezővé teheti a betelepülésre vonatkozó egyedi döntést megelőző személyes meghallgatás lefolytatását.

Mentesül a betelepülésre vonatkozó korlátozások, tilalmak és feltételek alól az a természetes személy, aki:

Az önkormányzat a rendeletének keretein belül lehetőséget kap arra, hogy újabb személyi csoportokat mentesítsen, vagy kedvezőbb betelepülési feltételeket alakítson ki számukra.

A jogvédelmi eljárás keretein belül az ügyintézésre szánt időkeret 30 nap, amely indokolt esetben további 30 nappal meghosszabbítható. A végleges döntés, amely az eljárást zárja le, három évig érvényes a kiadását követően. E döntés kizárólag a kérelmezőt illeti meg, átruházása másra nem lehetséges. Amennyiben a jogvédelmi eljárás keretében hozott végső döntés ellen kifogás merül fel, közigazgatási per indítására van lehetőség.

Ha a... Képzeld el, hogy az életed egy különleges kaland, ahol minden egyes pillanat új lehetőségeket rejt magában. Ha a szívek mélyén rejtőző vágyakat követed, a világ színesebb lesz, mint valaha. Minden döntés egy új irányt mutat, minden lépés egy új tapasztalatot hoz. Ha a kihívásokkal szembenézel, megerősödsz, és olyan utakat fedezhetsz fel, amikről sosem gondoltad volna, hogy léteznek. Engedd szabadjára a képzeleted, és alakítsd a saját történetedet!

Ha az ingatlanszerzés a vonatkozó törvényi előírások megsértésével történik, akkor az ingatlanra vonatkozó jogügylet érvénytelen.

Az önkormányzat jogosult arra, hogy jogellenes lakcímbejelentés esetén intézkedjen a betelepülő lakcímének törléséről. Amennyiben a betelepülés nem felel meg a jogszabályoknak, bírság is kiszabható.

A korábbi tervezet szerint a betelepülők ingatlanszerzését az önkormányzat kizárhatja, feltéve, hogy a megelőző tíz év során az érintett ingatlanra építési tilalmat nem vezetett be, és az ingatlanszerzés kizárása esetén az ingatlanra vonatkozóan csak a településen lakóhellyel vagy ingatlantulajdonnal rendelkezőknek lehet ingatlanszerzést biztosító jogügyletet létrehozni.

Ez a rész végül eltávolításra került a javaslatból, így az ingatlanvásárlás továbbra is lehetséges. Ugyanakkor az elővásárlási jog jelentős mértékben kiterjeszthető, ráadásul a lakcímlétesítés is szigorításra kerülhet.

Az ingatlanszerzés korlátozása kapcsán a piaci szereplők részéről korábban számos észrevétel és kritika merült fel, többek között:

Az eddig megjelent tervezethez képest jelentős változást jelent, hogy az ingatlanszerzés kizárása kikerült a jogszabályból, ugyanakkor gyakorlati szempontból erre továbbra is számos eszköz fog a települések rendelkezésére állni. A jogszabálytervezet nemcsak a betelepülő tömegek által leginkább érintett (pl. budapesti agglomerációs vagy Balaton környéki), hanem más településekre is kiterjed, ami azt jelenti, hogy az ország bármely lokációjában okozhat kereslet-kínálati elmozdulásokat, akár zavarokat az ingatlanpiacon az új törvény.

Az elővásárlási jog már eddig is széles körben megtalálható volt az ingatlantranzakciók során, különösen az osztatlan közös tulajdon esetében. Most azonban a jog új lehetőségeket nyújt, lehetővé téve, hogy helyi szabályozások keretében számos új szereplőt vonjanak be a folyamatba. Ennek következtében az ingatlanok megszerzése jelentősen elhúzódhat, ami a lakáshitelezést is érinti az adott településeken.

Bár a tervezet nem biztosít általános jogot a helyi közösségek számára az ingatlanszerzés kizárására, mégis jelentős kockázatokat hordozhat a lakáshitelezés terén az ország különböző részein. Az önkormányzatok e friss jogkörük kihasználásával akár el is zárhatják bizonyos településeket a hitelezési lehetőségektől. Ennek következtében lehetséges, hogy egyes bankok nem fogják figyelembe venni ezeket a településeket a hitelezhető ingatlanok listáján, ami a lakáshitelezés folyamatára kedvezőtlen hatásokat gyakorolhat.

Címlapkép forrása: MTI Fotó/Hegedus Robert

Ez a szöveg nem tekinthető befektetési tanácsadásnak vagy ajánlásnak. Kérjük, vegye figyelembe, hogy a benne foglalt információk csupán tájékoztató jellegűek, és jogi szempontból is részletes útmutatást nyújtanak.

Related posts