Kecskemét katonai repülőterére betörtek, és a tolvajok vadászgépek alkatrészeit vitték magukkal. Az eset felkeltette a hatóságok figyelmét, hiszen az ilyen jellegű lopások komoly biztonsági kockázatot jelenthetnek.


Két hete példátlan incidens rázta meg a kecskeméti katonai repülőteret: ismeretlen elkövetők átvágták a kerítést, majd a MIG-29-es vadászgépek lokátortereiből vittek el alkatrészeket. A betörés körülményei számos kérdést vetnek fel - leginkább azt, miként juthattak be egy szigorúan őrzött katonai objektumba anélkül, hogy bárki észrevette volna őket.

Körülbelül két héttel ezelőtt egészen hihetetlen esemény zajlott le a kecskeméti katonai bázison, ahol a Magyar Honvédség egykori MIG-29-es vadászgépeit őrzik. Ismeretlen személyek jutottak be a katonai repülőtérre és alkatrészeket vittek el - értesült a Blikk. A 28 gépes flotta 1993-ban érkezett Oroszországtól, az államadósság fejében. 2010-ben vonták ki őket a szolgálatból, addigra mindössze négy maradt üzemképes. A helyüket a Gripenek vették át.

A megmaradt repülőgépek konzervált állapotban várakoznak, ami elvileg azt jelenti, hogy igyekeznek megóvni műszaki integritásukat, bár a szakértők véleménye alapján már régóta nem alkalmasak a repülésre. Németh Zoltán őrnagy, nyugalmazott vadászpilóta, megjegyezte, hogy már a kétezres évek elején is csupán néhány példányt tudtak a levegőbe juttatni, és azóta nem hajtottak végre rajtuk rendszeres nagyjavítást. A katonai körökben "Jurassic Parkként" emlegetett helyszínen, két csoportban sorakoznak ezek a gépek, mintha az idő megállt volna körülöttük.

Az elkövetők a legprimitívebb, ámde hatékony megoldást választották: drótvágóval átvágták a kerítést, majd felhajtották azt, így szabad utat nyerve a bejutáshoz.

Információk szerint nem ócskavasra hajtottak, hanem kifejezetten értékes, nehezen beszerezhető komponensekre - ami arra utal, hogy megrendelésre dolgoztak. A lopott alkatrészek iránt több országban is lehet kereslet: Oroszországtól Ukrajnáig, Bulgáriától Kubáig számos hadsereg használja még a NATO-kódnevén Fulcrumként ismert típust.

A magyar állam 2019-ben megpróbálta értékesíteni a megmaradt 19 példányt, amelyekhez 20 hajtómű és körülbelül 300 egyéb tartozék is tartozott, mindezt 2,8 milliárd forintos kikiáltási áron. Az elektronikus aukció azonban balszerencsésen zárult, hiszen egyetlen ajánlat sem érkezett be. Ennek egyik oka az volt, hogy NATO-tagként az orosz gyártó beleegyezése is szükséges lett volna az eladáshoz.

A Honvédelmi Minisztérium, valamint a vármegyei rendőr-főkapitányság eddig még nem osztotta meg információit az esettel kapcsolatban.

Borítókép: A megújult kecskeméti légi bázisra visszatérő Gripen vadászrepülőgépek Pápáról, 2019. december 17-én. Fotó: Ujvári Sándor / MTI.

Related posts